دالان نظارتی-سیاستی بانک مرکزی در بازار ارز

کمیل طیبی معتقد است افزایش نرخ ارز که اخیرا شاهد آن بودیم نگران کننده نیست و می تواند با افزایش صادرات چهره مثبتی به خود بگیرد

سید کمیل طیبی در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: افزایش نرخ ارز دلایل زیاد زیرساختی دارد که ریشه آن در اقتصاد کلان ایران است و باعث تضعیف پول ریالی در برابر پول های دیگر کشور ها می شود. این استاد دانشگاه ادامه داد: سال 91 به دلیل مشکلات متعدد ساختار اقتصادی کشور بیش از پیش گرفتار شده بود و به دنبال آن شیب رشد نرخ ارز هم صعود چشم گیری داشت اما رشدی که اکنون مشاهده می کنیم یک روند افزایشی ملایمی دارد و ماندگار نیست.

طیبی افزود: مهمترین عامل صعود فعلی نرخ ارز افزایش تقاضا است که بعد از تحولات سیاسی دوران پس از انتخابات ایجاد شد و با توجه به نتیجه انتخابات میزان روابط تجاری و مالی ایران با سایر کشورها مشخص و در نتیجه نرخ ارز رو به افزایش رفت.

وی خاطر نشان کرد: شکافی در نرخ ارز رسمی و بازار با اختلافی در حدود 500 الی 600 تومانی همیشه وجود دارد و زمینه افزایش نرخ ارز را تقویت می کند. البته علاوه بر این، با توجه به افزایش سفرها به خارج از کشور در فصل تابستان چاشنی افزایش نرخ ارز بیشتر می شود.

طیبی یکی از عامل تاثیر گذار بر افزایش نرخ ارز را در مشکلات زیرساختی موجود در بخش درآمد های نفتی دانست و گفت: صادرات کشور در بعضی موارد همچون صادرات صنایع پتروشیمی افزایش پیدا کرده و این موضوع ممکن است منابع ارزی راافزایش دهد اما برای رونق کالاهای قابل صدور هم نیاز به تامین منابع ارزی داریم که این به خودی خود یک تقاضا محسوب می شود.

وی تاکید کرد: افزایش نرخ ارز می تواند چهره مثبتی به خود بگیرد و باعث بهبود تراز تجاری شود اما واردات کالا های واسطه برای تولیدات کالاهای دیگر را با افزایش قیمت روبرو می سازد.

طیبی افزایش نرخ ارز را به دور از تهدیدهای رانتی و دلالی دانست و در ادامه افزود: افزایش نرخ ارزی که اخیرا مشاهده کردیم یک پیش آمد مثبتی است زیرا می تواند مشوق خوبی برای صادرات شود و سود آوری را برای کشور رقم بزند.

وی تشریح کرد: بخش تجاری کشور نخستین ایستگاهی است که به نرخ ارز واکنش نشان می دهد زیرا با تزاید آن ارزش پول ریالی کاسته می شود و صادرات رونق بیشتری می گیرد اما باید به یکسان سازی نرخ ارز هم توجه کنیم که راه های رانتی در این زمینه بسته شود.

طیبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  کنترل مستقیم نرخ ارز اقدام مناسبی نیست زیرا با تزریق مداوم منابع ارزی یک نرخ غیر واقعی در بازار حاکم شود.

وی ادامه داد: معمولا در اقتصاد همه ی کشور ها یک بازار شناور شده ای وجود دارد که دخالت دولت، میزان شناوری آن را می کاهد و دولت جمهوری اسلامی ایران در واقع با این شیوه سعی در حفظ ارزش پول ملی و ریالی دارد؛ البته پیشنهاد می شود در عوض کنترل بازار ارز چاره ایی برای متعادل سازی نرخ ارز بیابد.

به اعتقاد او، یکسان سازی نرخ ارز و جذب سرمایه گذار خارجی، به تعادل نرخ ارزی کمک ویژه ای می کند. ممکن است با این اقدام یک نرخ 4 هزار تومانی را به وجود بیاورد اما رفع این شکاف تاثیر مثبت بیشتری نسبت به یک نرخ 3 هزار و 700 تومانی برای بهبود اقتصاد کشور دارد.

طیبی همچنین به حد مداخله بانک مرکزی هم اشاره کرد و گفت: یک دالانی در نزول و صعود کانال نرخ ارز وجود دارد و هر چقدر عمق این دالان وسیع تر باشد دخالت بانک مرکزی کمتر و جنبه نظارتی به خود می گیرد و این دالان رابطه مستقیمی با واقعیت های بازار و اقتصادکشور دارد.

کد خبر 20935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =